Friday, July 17, 2009

DPA KU.......first episode

SALAM....

lamanya aku tak jenguk blog aku ni....kesibukan ku membataskan waktu2 terluang untuk aku....
kalu tak silap aku...last time aku tulis...pasal....life kat intim...then...terus aku menyepi buat seketika....

sebenarnya end of april memang aku busy tahap chimpanzi....kena handle induksi la...nak kena attend kursus la...macam2 lagi....

mei...aku mula mempersiapkan diri untuk DPA Ku....ahaks....

what is DPA? DPA tu...diploma pentadbiran awam...wajib di attebd oleh PTD untuk confirmation....biasanya kursus ni 6 bulan atau 6 bulan setengah....tapi...batch aku kena 7 bulan...
saat2 sukar tak pernah berakhir...itulah tag line untuk DPA ni...tapi sebenarnya atas kita...kalu kita enjoy..benda ni akan jadi enjoy...tapi kalu kita tak enjoy..memang suffer la...nak habiskan 7 bulan ni....

walaupun aku tak expert lagi ngan blog ni...tapi aku akan cuba untuk masukkan gambar....untuk dikongsi berseama...he...he....

Hidup aku dimulakan sebagai peserta DPA bermula dengan perjalanan aku ke Kolumpo....aku drive and rasa terharu sangat coz nilam...kawan yang aku baru kenal sanggup turun dari putrajaya ke kemaman untuk teman aku ke kolumpo...

aku stay kat kota damansara ngan suhana buat sementara.....
18 mei...secara rasminya aku menjadi peserta DPA....

sebagai permulaaan kami dihidangkan dengan minggu orientasi di bukit lagong....di sinilah segalanya berubah...di sinilah kami di train dengan agak teruk kot...segalanya sebagai persiapan untuk modul luar macam tentera..polis..bomba...obs dan macam2 lagi...

2 minggu yang penuh makna aand sengsara...tapi aku enjoy...sebab...macam tak percaya aku mampu harungi semua tu...tak percaya dapat buat PT10 more than 100....push up...and macam2 lagi....pergh....pengalaman yang sangat berharga...

then kami semua seramai 330 dibahagikan kepada 5 sidang....a,b,c,d,e....aku dalam sidang b.....

first modul adalah modul komunikasi...agak ringan and tak memenatkan and memeningkan...tapi yang buat sidang b hangin satu badan adalah...kami kena ulang alik dari intengah ke kiara every day...which is so tired...plus kat intengah selalu tak da air and lif rosak...so penat...but now...rasa macam kalu diminta pindah ke kiara pun tak nak...dah selesa dengan kepayahan hidup ahaks...pengalaman berharga mandi ngan air mineral...hu..hu...

minggu kedua agak mencabar...minggu protokol and pengurusan majlis...kami belajar protokol majlis...istana and table etiket...at the end of the modul..kena buat event...and being evaluated dalam event management....pergh....sangat mencabar semangat berpasukan...

and sidang B berjaya melakukannya....POSKAD DARI SYURGA...itulah tajuk melodrama kami....tahniah buat sidang b yang menjadi sidang pertama yang ada tshirt korporat sendiri...hu..hu..bangga sei......

aku try masukkan gambar..tapi tak dapat..aku pun tak tahu apa masalah...lain kali la aku masukkan gambar...to be continue.....

1 comment:

  1. hi rindu kat ko...
    skrg ni pancat dan lintah menjadi sahabat karib ke? ehehehehe

    ku kan tunggu kepulangan mu ke sini...

    tata...

    ReplyDelete